Марди Гра, Джаз и Бургас

Вчера съвсем случайно както си разглеждах Фейсбук попаднах на нещо, което веднага ми грабна вниманието:


Емблематичен брас бенд от Ню Орлиънс представя „Истински истории от Марди Гра“ в Бургас

Тази година си бях обещала, че ще ходя на повече културни събития и това ми се стори доста интересно.
Аз не съм кой знае колко запозната със самата джаз култура, знам едно две парчета, но след тази вечер съм решила да обогатя музикалните си познания в тази област.
"Истински истории от Марди Гра" на Блага Димитрова е документален филм за джаз фестивала в Ню Орлиънс. Филмът разказва като цяло за възникването на джаза, смисълът на Марди Гра и неговото влияние в американската култура. Това, което най-много ми хареса в целия филм беше влиянието, което е оказал джаза на не едно поколения и как и до ден днешен им оказва влияние. Най-впечатляващото за мен беше, че самата музика и фестивала не са само от значение за американците, но и за много хора от цял свят без значение националност, култура или религия. Хората отиват в Ню Орлиънс само за фестивала, а остават там за цял живот.
Спектакълът включваше освен филма на Блага Димитрова, също така и снимки от самия фестивал в Ню Орлиънс. Преди и след прожекцията публиката се наслади на изпълнението на The Paulin Brothers. За да пресъздадат атмосфера подобна на тази по време на карнавала, те хвърляха към публиката цветни огърлици, точно както е традицията на Марди Гра. Беше малко трудно, но успях да си хвана и аз една. :)
Марди Гра в превод означава Блажен вторник. На този ден за последно се яде по-обилно преди Вликденските пости, отбелязва се в повечето католически страни с голям пъстър фестивал.
В родното място на джаза - Ню Орлиънс - Марди Гра е нещо много повече. Там е великолепно празненство, карнавал, който продължава повече от 3 седмици. Улиците се изпълват с маскирани хора. Джазът се усеща от всяко кътче в града. Огромни платформи се движат по улицата и артистите хвърлят от там подаръци на хората. Традиционно се хвърлят огърлици от мъниста - "бийдс". Те са най-често използваният накит по време на Марди Гра. Традиционните цветове за тези накити, а също така и за самия карнавал са пурпурно - символизиращо справедливостта, зелено - вярата и златно - силата.
Друго специфично за Марди Гра са индианците, които излизат на улицата със саморъчно направени от тях костюми и започват с лека насмешка да се обиждат един друг за тях, но всичко е само в кръга на шегата. Всеки един индианец или който и да  е участник в карнавала е работил върху костюма си месеци наред. Има още много уникални традиции по време на самия фестивал. Както споменах по-горе - карнавалът е едно неописуемо тържество на живота и е за всеки.
Лично аз ще се радвам да посетя някой ден Марди Гра в Ню Орлиънс и да се потопя изцяло и истински в атмосферата му и да се веселя с хората. За сега обаче се насладих на спектакъла в Бургас. Препоръчвам на всеки джаз фен, а дори и на тези, които си нямат и понятие от джаз, да го посети. Поне ще си обогатите културата и ще придобиете представа, че американската култура, не е само хамбургерите и каубоите. Аз го разбрах, ще го разберете и вие и ще си прекарате весело!

Коментари

Популярни публикации от този блог

Престъпленията на Гриндевалд - Ефекти и Разочарование

300: Възходът на една империя!

Диагноза: СЕКСИ! ревю/ I Feel Pretty review